Udržitelnost je v dnešní době velmi skloňované slovo, ať už se bavíme o automobilovém průmyslu, módě, potravinách nebo enviromentálním způsobu života jako takového. Jde jen o moderní rozmar? Ne! Například. automobilka Škoda s udržitelnou elektromobilitou koketovala již před první světovou válkou…
Kdo by neznal automobilku ŠKODA AUTO a.s.? Tato automobilka se sídlem v Mladé Boleslavi je jednou z nejstarších na světě a zaměstnává přibližně kolem 45 tisíc zaměstnanců. Její zakladatelé, Laurin a Klement, v roce 1895 založili manufakturu původně na opravu a výrobu jízdních kol. Psal se rok 1906, když se jim podařilo vyrobit první vůz tzv. VOITURETTE TYP A.
Sázka na ekologii, udržitelnost i stromky
Dnes se automobily značky ŠKODA vyváží do více než 100 zemí světa. Jak by se mohlo na první pohled zdát, tak tato úspěšná automobilka se vydala ekologičtější cestou již před mnoha lety. První pokusy o hybrid byly již v roce 1908! Za každý prodaný vůz od roku 2007 vysadí 1 strom v České republice v rámci projektu Škoda Stromky. Prostřednictvím projektu bylo vysazeno již 1 244 080 stromů.
V neposlední řadě, na základě principů cirkulární ekonomiky, se do vozů Škoda stále více zavádějí recyklovatelné, recyklované a přírodní materiály. Nyní je naprosto běžné, že se recyklují materiály jako je ocel, hliník, sklo. Moderní lakovna v Mladé Boleslavi kromě finálního bezbarvého laku používá vodou ředitelné nátěrové hmoty a jen při samotném procesu lakování a sušení se spotřebuje až o 20 % méně energie než v minulosti. Oddělení technického vývoje Škoda Auto spolupracuje s několika týmy, aby interiéry vozidel byly co možná nejekologičtější.
Kdo by nemiloval řízky?
Plastům se bohužel nevyhneme. Mají spoustu kladných vlastností. Například snižují hmotnost automobilu. Ale jsou to plasty, které zde žijí svůj druhý život. Sedadla potažená látkou, kterou tvoří ze 40 % přírodní vlna s certifikátem společnosti Woolmark. Zbylých 60 % potahu sedadel pochází z recyklovaných PET lahví. Mezi další ekomateriály v interiérech by mohly být využity například řízky z cukrové řepy (patentováno) a trávy ozdobnice čínské.
Předpokladem závodů na výrobu automobilů v Mladé Boleslavi a Kvasinách je dosáhnout uhlíkové neutrality do konce roku 2030.
Co ta „auta na baterky“?
Jít cestou elektromobility je dost kontroverzní téma. Jedná se skutečně o ekologičtější a hlavně udržitelnou verzi dopravy než je ta klasická, která stále převládá? Jaký názor na toto téma máte vy?
Zdroj: Muzem Škoda Mladá Boleslav
Jedou dva stěrače po dálnici. Co je to?
Trabant bez doplňků.
Autor neznámý
(možná fanoušek aut Škoda😁)
Potěšte své okolí, rozvíjejte debaty, stimulujte mysl. Sdílejte článek na:
Pokud se do toho pusti pouze evropa nezmeni se nic
Osobně se spalovaciho nikdy nevzdám 😉 V8 je hold V8