Zpochybňujete své úspěchy a cítíte se jako podvodník? Zkroťte imposter syndrom a získejte opět zdravou sebedůvěru

  • Autor příspěvku
  • Rubriky příspěvkuPsychologie
  • Čas na čtení:7 min. čtení

Promoce s červeným diplomem? To se na vás asi jen usmálo štěstí. Šéf vás navrhl na povýšení, vaše jméno ho ale napadlo spíš náhodou. Pozvali vás přednášet na konferenci a vy si říkáte, že tam nemáte co dělat. Připadáte si jako podvodník, bojíte se, že se na vás dřív nebo později přijde. Je vám to povědomé? Na vině může být imposter syndrom. Jak se ho zbavit?

Imposter syndrom Portidea

„Tohle by přece zvládl každý. Ty a povýšení? No to určitě, pamatuješ, jak jsi před měsícem poslal mail a zapomněl k němu přidat přílohu?“ Pokud tenhle uštěpačný vnitřní hlas poznáváte, je více než pravděpodobné, že trpíte imposter syndromem, v češtině syndromem podvodníka. Není však třeba se děsit a v panice zjišťovat volné lůžkové kapacity v Bohnicích. Pocit nezaslouženého úspěchu zažívá téměř každý.


Jsou akademicky úspěšné ženy podvodnice?

Syndrom podvodníka je psychologický fenomén, který poprvé zkoumaly Pauline Rose Clanceová a Suzanne Imesová, psycholožky z George State University. Svoji pozornost zaměřily na akademicky velmi úspěšné ženy. V článku The Imposter Phenomenon in High Achieving Women: Dynamics and Therapeutic Intervention (Imposter syndrom a vysoce kvalifikované ženy) popsaly jev, který se u těchto schopných žen s doktorskými tituly vyskytoval – vnitřně o svém úspěchu nebyly přesvědčené a žily ve strachu, že na jejich „podvod“ někdo přijde.

Diagnóza: imposter syndrom, tedy syndrom podvodníka

Pozdější zkoumání ukázalo, že imposter syndrom může zasáhnout každého bez ohledu na pohlaví, věk nebo socioekonomický status. Zpátky k Bohnicím: i když tu mluvíme o hlasu, který vám něco našeptává, a používáme slovo „syndrom“, nejde o onemocnění ani o nic, co by vybočovalo z normy.

Přesto je jasné, že se syndromem podvodníka se nežije zrovna snadno. Neustálé pochyby o sobě samém a vtíravý pocit viny mohou narušit vnímání vlastní sebehodnoty a negativně se odrazit na naší celkové spokojenosti. Imposter syndrom může ovlivnit mezilidské vztahy a vést až k úzkostem nebo depresím.

Znáte 5 typů podvodníků“?

Doktorka Valerie Youngová, autorka knihy Nebraňte se úspěchu!, definuje 5 typů lidí s imposter syndromem:

  1. Perfekcionista

Perfekcionismus a imposter syndrom jsou staří dobří známí. Perfekcionisté na sebe kladou ty nejvyšší nároky. Stačí drobounká chyba a jejich mozek už na ně křičí, že selhali. Ani to nejlepší nestačí.

  1. Supehrdina

Superženy a supermuži se zpravidla honí za výkonem. Mají dojem, že stále dělají málo, což je nutí pracovat usilovněji a usilovněji.

  1. Přirozený génius

„Sice v tomhle programu pracuju jen pět minut a kolega už několik let, ale přece by mi to mělo jít líp, nebo ne? Jsem fakt neschopný…“ Takhle nějak to vypadá v hlavě přirozeného génia – pokud si nevede výborně hned napoprvé, přepadne ho úzkost a pochyby.

  1. Sólista

Klasický sólista musí dokázat, že všechno zvládne sám. Říct si o pomoc by znamenalo, že je něco míň.

  1. Expert

Expert musí znát a vědět všechno. Děsí se, že pokud se najde otázka, na kterou nebude znát odpověď, ostatní odhalí jeho domněle neschopné „pravé já“.

 

Jak s imposter syndromem bojovat?

„Chcete se přestat cítit jako podvodník? Pak přestaňte jako podvodník přemýšlet,“ radí doktorka Youngová. Začít se změnou zaběhnutých myšlenkových procesů můžete tak, že porozumíte různým formám imposter syndromu. Co dalšího vám může pomoct?

  • Zaznamenávejte a připomínejte si své úspěchy.

Sepište si všechny vaše dosavadní studijní a pracovní úspěchy, vše, co se vám povedlo a na co jste pyšní. Můžete zahrnout vlastnosti a dovednosti, které vám k tomu dopomohly, nezapomeňte si poznamenat i pochvaly, které jste dostali. Získáte tak odstup a nový pohled na svoje schopnosti.

  • Oceňte neúspěch.

Mějte na paměti, že díky chybám se můžeme učit a posouvat, jsou proto víc než žádoucí. Navíc berte na vědomí, že podle vědců negativní myšlenky bývají výraznější než pozitivní. Nenechte se tím odradit.

  • Neporovnávejte se s ostatními.

Vždycky se najde někdo, kdo bude o chlup lepší než vy. Pokud budete veškerou pozornost věnovat úspěchům jiných, snadno přehlédnete ty svoje.

  • Svěřte se.

Syndrom podvodníka je častější, než byste si mysleli. Sdílejte své pocity a zjistíte, že nemusíte být na všechno sami. Lidé kolem vás vám mohou být oporou, vaší vrbou nebo roztleskávačkou.

  • Obraťte se na odborníka.

Pokud vás pocit, že váš podvod každou chvílí někdo odhalí, paralyzuje a narušuje běžný život, zkuste vyhledat psychologickou pomoc. Odborník vás vyslechne, podpoří a udělá vše, abyste se cítili lépe.

 

Autor: Lenka Koňaříková

Zdroje: semanticscholar.org, impostorsyndrome.com, youtube.com, databazeknih.cz, heroine.cz

 

Potěšte své okolí, rozvíjejte debaty, stimulujte mysl. Sdílejte článek na:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail

Napsat komentář