Současná doba má rychlé tempo a výkon je na prvním místě. Vyžaduje se flexibilita, přizpůsobivost a nekonečné vzdělávání. Díky mobilům, sociálním sítím a pracovním notebookům jsme neustále dostupní, i když bychom raději odpočívali. Ještě večer chystáme podklady na zítřejší poradu, hlavou nám běží pracovní úkoly nebo se aspoň preventivně obáváme nadcházejícího pracovního týdne. Jak se takovému stylu ubránit, abychom si zachovali duševní zdraví?
Rozlišujte osobní a pracovní život
Čím jsme spokojenější v osobním životě, tím lepší výkony podáváme v práci.
Jak začít? Před odchodem z práce si najděte klidné místo, kde v rychlosti zrekapitulujete, co vás čeká další den. Zapište si resty, a pak si představte, že je zamykáte do skříňky, kterou necháváte v kanceláři.
Pokud pracujete z domova, vytvořte si čistý a příjemný pracovní koutek. A hlavně – pracujte tam jen během pracovní doby. Žádné tahání práce mimo tuto dobu a zónu! Ať má vše své místo. V ložnici, v kůlně nebo na WC přeci také nebudete obalovat řízky…
Zaměřte se na vnímání tady a teď
Proč na práci myslíme i mimo pracovní dobu? Možná proto, že jsme neustále online – kontrolujeme notifikace, přemýšlíme nad úkoly, reagujeme na hovory, čteme zprávy od kolegů.
Zkuste odvést pracovní myšlenky tím, že začnete myslet na vlastní tělo skrze pravidelný dech. Koncentrujte se na své dýchání, prohlubujte ho nebo jen pozorujte. Tak se začnete učit žít v přítomnosti. Pokud dorazí pracovní myšlenky, snažte se vrátit zpět ke svému tělu nebo zaměřte pozornost na to, co se kolem vás aktuálně děje.
A pokud to hned nejde? Nevadí. Trénink dělá mistra. Zamyslete se, jaký prostor či krajinu kolem sebe vidíte, jakou vůni cítíte, jaké zvuky slyšíte nebo jaké je počasí.
Tento přístup pomůže i v práci – budete se lépe koncentrovat na pracovní úkoly, budete produktivnější. Stejně tak, jako neprospívá myslet doma na práci, tak ani v práci není prospěšné myslet například na dovolenou. (Výjimkou je snad jen páteček. A pondělí je pochopitelné. A středa si to někdy žádá.)
Plánujte a držte se pracovní doby
Zní to vcelku snadně, ale ať už jsme doma na home-office nebo v zaměstnání, odbíhání od plánu nebo nedodržování pracovní doby nám škodí.
Plánování se může zdát snadné, ale kdo z nás si to ještě nikdy neposunul? Jestliže pracujete i mimo pracovní dobu, je důležité si uvědomit, co tím vlastně získáte. Opravdu vám to stojí za to? Je to nutné proto, aby si člověk práci udržel? Možná si pracování mimo pracovní dobu odůvodníte a je to v pořádku. Možná ale přijdete na to, že nezískáte navíc vlastně nic. Nepracovat mimo pracovní dobu není luxus, ale právo každého z nás. Snažte se něco dělat pro své psychické zdraví a vyhnout se případnému syndromu vyhoření. Plánování pomáhá nemyslet neustále na to, co je potřeba udělat. Sepište si seznam pracovních povinností a dbejme na to, aby byl splnitelný a nevyvolával ve vás pocit nedostatečnosti.
Vytvořte si splnitelný seznam úkolů a když je hotovo, už se prací nezabývejte.
Dodržováním plánu nebo uměním věci odsunout, pokud je to vhodné, se vyhnete situacím, které často vznikají z přesvědčení, že nejdřív je práce a až poté zábava. Například setkání s kamarádkou odsouváte na chvíli, kdy dokončíte nějakou práci. Jenže práce stále přibývá a vám energie rapidně ubývá. Pracovní činnosti je třeba někdy odložit, protože není možné pracovat donekonečna.
Online detox
Vědomí neustálé dostupnosti způsobuje stres. Vypněte si aspoň notifikace související se sociálními sítěmi nebo novými příchozími e-maily a podívejte se na ně pouze tehdy, když sami chcete (a máte na ně energii a čas).
Nastavte si pracovní mobil na mód Nerušit. Například od odpoledne do rána druhého dne můžete mít navolenou automatickou odpověď v případě, že nepřijmete hovor. Mimo pracovní dobu zpravidla ani nemusíte mít telefon stále u sebe (avšak záleží na konkrétním povolání).
Vaše hodnota není ve vašem výkonu (ano, i tady to platí)
Vaše hodnota není měřena jen na základě vykázaných výsledků nebo odvedené práce. Dovolte si v době volna nepracovat a odpočívat. Není potřeba cítit se neužitečný jen proto, že zrovna nic neděláte. Relaxace přispívá k tomu, že se k cílům dostanete v lepší náladě a stejně rychle, možná i rychleji.
Podle výzkumu Harvard Business Review jsou zaměstnanci, kteří si umí odpočinout, až o 25 % produktivnější a mají o 50 % menší riziko vyhoření.
If You Aspire to Be a Great Leader, Be Present, Harvard Business Review, 2017
Pakliže jedete na dovolenou, věnujete se volnočasovým aktivitám nebo vyrazíte s přáteli do restaurace, zastavte se a uvědomte si, za co jste vděční. Můžete si pocity zapsat na papír nebo vyfotit a následně se k nim vrátit a připomenout si chvíle pohody, ze kterých opět můžete načerpat síly. A v neposlední řadě získáte motivaci k získávání a opakování takových krásných okamžiků s těmi, kteří vás mají rádi (což zahrnuje i vás #sebeláska).
Zdroje: psychologie.cz, designkarla, sj.news
Potěšte své okolí, rozvíjejte debaty, stimulujte mysl. Sdílejte článek na:
Clanek je trefa do cerneho.Kolik pracujicich lidi se temito uzitecnymi radami ridi,nebo bude ridit?