Proč máme ty nejlepší nápady ve sprše?

Našli jste řešení spletitého problému nebo jste dostali skvělé nápady ve sprše? Nemusí to být náhoda! Vědecké výzkumy z posledních 15 let naznačují, že zajímavé myšlenky přicházejí při rutinních činnostech. Třeba při sprchování…

Nápady ve sprše Portidea

Jsou nápady ve sprše běžné?

Ve chvílích, kdy vykonáváme běžné činnosti (jedeme tzv. na autopilota), má naše mysl dostatek prostoru pro kreativitu. Není pod tlakem. Jak i známá anekdota prozrazuje, v životě nás potká spousta situací, v nichž platí to, co u plynatosti. Nesmí se moc tlačit, jinak je z toho pevné skupenství

Sprchování mnoho lidí považuje za chvilku pro sebe, oázu klidu a bezpečí. Obyčejnou, snadnou, příjemnou aktivitu. „Lidé jsou vždy překvapeni, když si uvědomí, že dostávají zajímavé nápady v nečekaných chvílích, protože naše kultura vždy říkala, že to jde jen těžkou prací,“ říká Kalina Christoff, kognitivní neurovědkyně z University of British Columbia ve Vancouveru. Dle slov K. Christoff se jedná o běžnou, vědecky vysvětlitelnou záležitost.

Co se při sprchování děje v mozku?

Během našeho každodenního života se v našem mozku odehrává skutečný orchestr myšlenek. Hlavními nástroji jsou centrální exekutivní síť, salientní síť a klidová síť, známá také jako default mode network (DMN). Právě tato síť (DMN) hraje v příběhu kreativity klíčovou roli.

DMN je soubor neuronálních spojení a oblastí mozku, které se aktivují při uvolnění mysli. Sprchování lze považovat za nenáročnou, rutinní činnost nevyžadující mnoho pozornosti, pokud nejste slídil. Proto může být klidová část mozku (DMN) aktivnější. Zjednodušeně můžeme říci, že tím se ve sprše odhalují nejen těla, ale i podvědomí. Díky tomu nás snáze napadají nová kreativní řešení a „AHA momenty“.

Jak ale upozorňuje Roger Beaty, kognitivní neurolog, ředitel Cognitive Neuroscience of Creativity Lab, nápad je vhodné následně, v klidu a suchu, důkladně promyslet. Zhodnotit jeho logiku, realizovatelnost. Ve sprše se totiž může zdát vše růžovější. Přesto R. Beaty sprchovou kreativitu doporučuje: „Nepracujeme-li na problému aktivně, mozek může přeorganizovat jednotlivé prvky problému. DMN stimuluje možnosti. Zkouší různé kombinace. Kousky se přeskupí a následně do sebe zapadnou.“

Proč právě sprcha?

Mnoho nenáročných aktivit stimuluje naši mysl. Sprchování však má své kouzlo především v tom, že:

  • Poskytuje relaxaci těla, což může uvolnit i mysl od každodenních starostí.
  • Sprcha způsobuje mírné senzorické stimulace jako například zvuk vody tekoucí po těle. To může aktivovat části mozku spojené s kreativním myšlením.
  • Prostředí koupelny bývá klidné, bez vnějších rušivých vlivů. Takové místo podporuje koncentraci + prohlubování myšlenek.

 

Tvrdost nerozhoduje

Mnozí máme zafixováno, že bez tvrdé práce nemůžeme cílů, úspěchu, často ani radosti dosáhnout. Podle studie z Scientific Reports (2022) ale na tvrdosti práce, vody či osobnosti nezáleží. Výzkumníci ve studii zkoumali, co se v myslích, v souvislosti s nápady a klidovou částí mozku, děje. Dobrovolníci byli vyzváni, aby střídali 3 činnosti s různou mírou kognitivní námahy (název barev, čtení slov, odpočinek). Podle výsledků byl potenciál pro kreativní nápady nejvyšší během odpočinku.

 

Efekt inkubace

Tento efekt nastává, zabýváme-li se něčím jiným než daným problémem. Aspoň částečné oddělení od potíže ji umožnuje vidět z nové perspektivy. Je to jako pohled z majáku. Loďky a krajina jsou rázem součástí většího obrazu. Začnou se spojovat díly, které bychom jinak přehlédli. Myšlenky volně plují… V tu chvíli má mysl možnost generovat nové nápady i prostřednictvím nevědomých asociativních procesů.

 

Když se odpoutáte od dané situace a začnete snít, v tu chvíli můžete dostat nové kreativní nápady.
J. Schooler

 


Kdy moudří dostávají inovativní nápady?

Jonathan Schooler, profesor psychologických a mozkových věd Kalifornské univerzity, s kolegy požádal profesionální spisovatele a fyziky, aby si 2 týdny vedli deník. V něm měli zaznamenat své nejkreativnější nápady dne. U těchto nápadů měli uvést, co v daný moment dělali a zda nápad považují za „AHA moment“.

Podle výsledků cca 20 % nejvýznamnějších nápadů vzniklo, když se zabývali činností jinou než prací nebo když přemýšleli o něčem nepříbuzném s kreativním nápadem. Tyto nápady byly také častěji spojovány s překonáním patové situace, tudíž označovány za „AHA momenty“ (viz studie publikovaná v časopise Psychological Science, 2019).

 

Shrnutí? Prostě uvolnění

Zpívání, močení, nápady. Co mají tyto činnosti společného? Všechny souvisí s jistým uvolněním. Sprcha k nim vybízí. Ne pro všechny je však ideálním místem. (Zejména některé typy zpěvu mohou být v koupelnové akustice považovány za odpudivé.)

Báječné nápady se mohou dostavit ve chvílích, kdy na sebe nevyvíjíme tlak a věnujeme se něčemu jinému. Dostaví-li se idea v příjemný okamžik, tím lépe! Nepodceňujme tedy sprchové úvahy. Může jít o inovativní myšlenky, které potřebovaly jen trošku vody, aby se ukázaly v plné kráse.

 

Jsou součástí vašeho očistného rituálu pouze zvučné písně nebo také kreativní nápady ve sprše?

 

 

Zdroje: sciencealert, washingtonpost, nationalgeographic

Potěšte své okolí, rozvíjejte debaty, stimulujte mysl. Sdílejte článek na:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail

Tento příspěvek má jeden komentář

Napsat komentář